Le Château de Fleckenstein se situe dans les forêts vosgiennes, au sommet d’un imposant rocher de grès rose. Il culmine à trente mètres de haut. Construit au début du Moyen Âge, il demeura, durant toute cette période, propriété de la famille Fleckenstein, jusqu’à l’extinction de cette branche en 1720. Déjà délaissé depuis plusieurs générations, le Château de Fleckenstein passa alors à l’abandon et nul ne connait le dessin qui était le sien à son apogée.
Des années 1610 à 1650, l’artiste graveur germano-suisse Matthäus Merian parcourt les villes et villages de Suisse et d’Allemagne. Son art est précieux, la guerre de Trente Ans sévit et modifie profondément l’architecture de tous ces territoires. Il recense et dessine tous les châteaux et les cloitres de sa région ainsi que d'autres monuments. Et quand ceux-ci sont en ruine, alors il imagine… Le Château idéal de Fleckenstein est son dessin ; la forme idéale qu’il lui donne dans son œuvre "Topographia Germaniae", une utopie monumentale de 1642.
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The Castle of Fleckenstein is located in the forests of the Vosges, a range of low mountains in France, at the top of an impressive rock of pink sandstone. It peaks at a hundred feet. Built at the beginning of the Middle Age, it remained the property of the Fleckenstein family until it became extinct in 1720. After being neglected for several generations, the Castle of Fleckenstein was completely abandoned and nobody knows what it looked like at the time.
From years 1610 to 1650, the Swiss-German engraver and artist Matthäus Merian roams towns and villages in Switzerland and Germany. His art is valuable, as the Thirty Years' War strikes and deeply alters the architecture of all those territories. He lists and draws every castle and cloister his region has to offer, as well as other monuments. And when some of those monuments happen to be in ruins, he starts to imagine... The castle of Fleckenstein is a drawing of his, the ideal shape he develops in his work ''Topographia Germaniae'', a monumental utopia from 1642.
© Matthäus Merian
Le 2 janvier 1812, le sous-directeur des fortifications Huart, part en reconnaissance au Château de Fleckenstein, sur demande du Ministère de la Guerre. Mission de rendre rapport sur l’état du château et des travaux qu’il y aurait à faire pour y placer des prisonniers de guerre, arrivés à Strasbourg. Huart escalade ce pan de rocher escarpé à pic. Il se hisse dans une ouverture et découvre plusieurs pièces taillés dans le roc, communiquant au moyen de corridors obscurs et où vivent des vagabonds réfugiés. Ne trouvant aucun escalier dans l’épaisseur du rocher, il en déduit que l’on devait jadis, communiquer à travers les divers étages de la tour par des trappes. Il se faufile à plat ventre dans une ouverture encombrée, puis arrive sur un nouveau corridor en rampe et accède à la plateforme supérieure du château, par deux pièces qui débouchent sur une tour ronde qui lui semble avoir servi d’oubliettes. Il redescend du rocher, mentionne des tours rondes et carrés, appliquées contre le rocher, et en partie ensablées par leurs propres débris. Il ne pense pas utile de poursuivre ces recherches, jugeant la tache peu aisée et le château inhabitable à une prison militaire.
L’officier joint à son rapport le dessin de Matthäus Merian de 1642 "le Château idéal de Fleckenstein", mentionnant : « Pour donner une idée plus sensible du Château, j’ai l’honneur de vous transmettre ci joint la vue de ce fort tel qu’il était il y a environ deux cents ans ». Deux cents ans à nouveau ont passé, "la ruine idéale de Fleckenstein" est la forme qu’à mon tour je lui donne, fantasmant l’excursion de cet officier à travers ce rocher.
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On the 2nd of January 1812, by request of the Ministry of War, the Assistant Manager of fortifications Huart goes to the Castle of Fleckenstein on a reconnaissance mission. His task : to provide a report on the state of the castle and to evaluate the amount of work that would be needed for the castle to host prisoners of war who had just arrived from Strasbourg. Huart climbs this steep side of the rock. He hauls himself within a gap and discovers several rooms, carved within the rock, connected through dark corridors and inhabited by refugee vagabonds. As he finds no stairs within the rock's thickness, he concludes that in olden days, one mush have used hatches to communicate through the tower's various floors. Flat on his stomach, he sneaks in, through a congested gap, to
another vertical corridor. Then, through two rooms leading to a round tower which seems to have served as a dungeon, he reaches the castle's upper platform. He comes back down from the rock, notices round and square towers leaning against it and partially sanded up by their own remains. He does not consider it useful to resume his complicated search and views the castle as unfit for a military prison.
another vertical corridor. Then, through two rooms leading to a round tower which seems to have served as a dungeon, he reaches the castle's upper platform. He comes back down from the rock, notices round and square towers leaning against it and partially sanded up by their own remains. He does not consider it useful to resume his complicated search and views the castle as unfit for a military prison.
To his report, the officer adds a drawing from Matthaüs Merian, from 1642, entitled “The ideal Castle of Fleckenstein”, and writes : “to provide a more perceptible picture of the Castle, I am honored to convey a view of the fort as it stood about two hundred years ago.” Two hundred more years have passed : The ideal ruin of Fleckenstein is the shape that I, in turn, give the castle, fantasizing about the officer's excursion within this rock.
© Guillaume Bellanger